KORONAWIRUS – Jak dbać o zdrowie w czasach zarazy?

koronawirus

W czasie pandemii koranawirusa życie każdego z nas uległo nieoczekiwanie istotnej zmianie. Lęk przed zakażeniem jest całkowicie zrozumiały i zapewne większość się z nim spotyka. Na szczęście nie musimy być w tej kwestii bierni i możemy postarać się go zniwelować dbając o nasze zdrowie. Warto zauważyć, iż poczucie sprawczości jest jedną z możliwości oswajania strachu. Nie bądź bierny – zadbaj o siebie! Zmniejsz swój lęk i zainwestuj w swoje zdrowie. Oto kilka prostych wskazówek jak wzmocnić naszą odporność i nie dać się koronawirusowi.

​DIETA

Zbilansowana dieta to klucz do zdrowia. Bardzo istotne abyś dostarczali naszemu organizmowi regularnych zdrowych posiłków. Co to znaczy? Należy spożywać pokarm co 3-4 godziny, zgodnie z zasadą mało a często. Posiłki powinny być zrównoważone, zawierać w odpowiednich proporcjach wszystkie składniki odżywcze zdrowej diety. To istotne by w tym wyjątkowym czasie nie przechodzić na diety eliminacyjne, ani takie, które koncertują się na większej podaży spożywanych białek czy na przykład tłuszczów. Dobierając pokarm powinniśmy zwrócić uwagę aby nie zabrakło w nim podstawowych elementów czyli białka, tłuszczy, węglowodanów, witamin oraz składników mineralnych. Jedzmy dużo świeżych owoców i warzyw. Niech w naszej diecie nie zabraknie ryb oraz kasz czy pełnoziarnistych makaronów. Mięso spożywajmy 1-2 w tygodniu, a czerwone mięso tylko raz na miesiąc. Unikajmy tak zwanych pustych kalorii czyli takich produktów, które zawierają dużą ilość cukrów prostych, tłuszczy lub alkoholu. Takie artykuły spożywcze powodują krótkotrwały efekt – „wzrostu energii”, mają natomiast bardzo niską wartość odżywczą.

koronawirus

​WODA. WODA. WODA.

Woda urody ci doda. Woda nie tylko doda urody, ale i zdrowia. Dzienne zapotrzebowanie dla dorosłej osoby wynosi średnio 2-3 litrów płynów. Wydaje się to nie być dużo, jednak mało, kto wypija taką ilość. A woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jej niedobór może mieć tragiczne, a wręcz w skrajnych przypadkach śmiertelne konsekwencje. Potrzebujemy wody aby prawidłowo funkcjonowała nasza gospodarka wodno-elektrolitowa. Aby nie zapominać o nawyku picia płynów, warto postawić w widocznym miejscy dzbanek pełen wody, który sukcesywnie będziemy wypijać, aż zostanie opróżniony.

SPORT

W okresie pandemii koronawirusa (COVID-19), kiedy należy zostać w domu zapominamy o tym jak istotny i ważny jest sport. Zapewne wiele osób musiało zrezygnować ze swoich regularnych zajęć jak np. karnety na siłownię czy gry zespołowe. Na szczęście możemy uprawiać sport w domu! Codzienna gimnastyka zapewni nam nie tylko zdrowie fizyczne, ale i psychiczne. Możemy korzystać z własnej wyobraźni i samodzielnie ćwiczyć lub wykorzystać gotowe filmy dostępne np. na youtubie. Sport to zdrowie, szczególnie w czasach zarazy!

SEN

Odpowiednia dobowa dawka snu zapobiega infekcjom! Okres przymusowego bycia w domu może pomóc nam uregulować rytm dnia. Nie zapominajmy o tym jak ważny jest regularny i odpowiednio długi sen. W przypadku braku właściwej podaży snu narażamy nasz organizm na podwyższone ryzyko infekcji. Deficyt snu upośledza funkcjonalność układu immunologicznego poprzez zaburzenia aktywności limfocytów. Tym sposobem zwiększamy szansę na infekcję wirusową, jaką jest między innymi koronawirus (COVID-19). Ile czasu należy spać? Jest to cecha indywidualna, zależna od wielu czynników. Rekomendowana ilość snu dla dorosłej osoby wynosi 7-9 godzin.

POŻEGNAJ PAPIEROSY

Może właśnie TERAZ jest właściwy czas na pożegnanie nałogu palenia? O negatywnym wpływie palenia na nasze zdrowie nie musimy chyba nikomu pisać. Wie to już każdy. Oczywiście ciężko zrywa się ze swoim starym przyzwyczajeniem, nałogiem. Może argument, iż osoby palące mają wyższe ryzyko infekcji koronawirusem będzie motywujący dla palaczy? Palenie tytoniu uszkadza nabłonek w drogach oddechowych, który przestaje pełnić właściwie swoją funkcję ochronną przed patogenami jakim jest np. koronawirus. W efekcie palacze nie mają odpowiedniego zabezpieczenia przed infekcjami i są znacznie bardziej narażeni na zakażenie koronawirusem.

HIGIENA

Częste mycie rąk. Wykorzystywanie mydła oraz środków do dezynfekcji, które zawierają alkohol. Nie dotykanie twarzy. By dowiedzieć się więcej informacji o tym jak dbać o higienę odsyłamy do artykułu gdzie temat ten został obszerniej opisany.

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa w Polsce jest od nas niezależna, ale to MY mamy wpływ w jakiej kondycji fizycznej jesteśmy. Nie bądź bierny, zainwestuj w siebie, zainwestuj w zdrowie!

COVID-19

koronawirus (COVID-19)

Komentarze są wyłączone.