KORONAWIRUS – Jak dbać o zdrowie psychiczne w czasach zarazy?

zdrowie psychiczne

Pandemia koronawirusa zaskoczyła nas wszystkich. Zaskoczyła sklepikarzy, lekarzy, nauczycieli, przedsiębiorców, rządzących. Każdy z nas miał swój plan, każdy miał swoje cele. Nagle okazało się, że nasze terminy są nic warte. Nagle obudziliśmy się w nowej rzeczywistości, w której nie da się zaplanować tego co będzie za tydzień, za dwa. Nagle okazało się, wakacje, które MUSZĄ się odbyć nie odbędą się. Nagle okazało się, że planowany dwa lata z najdrobniejszymi szczegółami ślub, który MUSI się odbyć, nie odbędzie się. Nagle okazało się, że nowy salon który MUSI otworzyć się teraz, nie otworzy się. Nagle okazało się, że to nie MY kontrolujemy nasze życie. Nagle musimy się zatrzymać. Nagle musimy zostać sami ze sobą. Nagle nie możemy dalej biec.

Jest to wyjątkowo trudna sytuacja. Z jednej strony pokrzepiający  dla sporej części społeczeństwa jest fakt, że wszystkim nam jest źle. Każdy z nas coś stracił. Każdy musi z czego zrezygnować i w zasadzie każdy jest w złej lub bardzo złej sytuacji. Daje nam to poczucie wspólnoty i jedności. Z drugiej strony powoduje, że nasila się jeszcze bardziej poczucie lęku i strachu. Jak sobie radzić z wszędobylską paniką? Jak przetrwać ten trudny czas? Jak zdać ten egzamin kiedy nikt z nas nie jest przygotowany? Co zrobić by patrząc wstecz powiedzieć za parę miesięcy „ten czas epidemii to był trudny, ale dobry i rozwojowy czas”?

Miło byłoby znać odpowiedź, znać przyszłość i wiedzieć co zrobić, jakie podjąć decyzję. Niestety, nikt z nas nie zna jutra. Tak jak nie wiemy jak długo w naszym społeczeństwie „korona” będzie się pysznić i niszczyć nas od środka: fizycznie i psychicznie.

Mimo wszystko spróbujmy stworzyć pewien klucz, klucz do tego jak funkcjonować, by nie zwariować.

 

1. PLAN

Posiadanie planu dnia jest ważnym elementem. Powtarzalność stałych rytuałów, trzymanie się utartych schematów pozwoli nam „złapać tego” się w godzinie kryzysu. Niech to będzie właśnie ta kawa codziennie o 8.00 rano, a może telefon do przyjaciółki o 18.00? Albo codzienny rytuał obiadu o 15.00? A może kąpiel w wannie wieczorem? Stałe punkty dnia w nieprzewidywalności obecnej rzeczywistości.

 

2. DROBIAZGI I WDZIĘCZNOŚĆ

Dostrzegajmy je i bądźmy wdzięczni. W nawet najczarniejszych chwilach naszego życia możemy znaleźć krótkie momenty kiedy jest światło. Przyjrzyjmy się im, zobaczmy je i celebrujmy. Ładna pogoda za oknem? Kwitnące kwiaty? Smaczny obiad zjedzony w spokoju? Śmiech dziecka? Zauważmy te drobiazgi, bo życie właśnie z nich się składa.

 

3. PRZYJEMNOŚCI

W tym wyjątkowym okresie jeszcze bardziej pozwólmy sobie na drobne przyjemności. Zdrowa dieta jest ważna, jest bardzo ważna, ale kostka czekolady jeszcze nikogo nie zniszczyła. Aromatoterapia, dobra książka, ulubiona piosenka lub film czy leniuchowanie. Pozwólmy sobie na te przyjemności. Teraz szczególnie każdy z nas na nie zasługuje i ich potrzebuje.

 

4. KONTAKTY TOWARZYSKIE

Choć podczas pandemii mamy unikać inny ludzi, nic nie szkodzi na przeszkodzie aby w tym okresie właśnie zadbać o nasze relacje wykorzystując nowoczesne formy komunikacji. To idealny czas by zadzwonić do starych, dawno nie widzianych znajomych. W sieci co raz popularniejsze jest e-lunch, e-planszówki czy e-fitness. Mnożą się aplikację i portale umożliwiające nam wirtualne spotkania: skype, zoom, teams. Możliwości jest dużo, a będąc w domu zawsze weselej jest z kimś pogadać. Proszę też zauważyć, że wsparcie w postaci kontaktów z innymi ludźmi – relacji jest jedną z silniejszych form walki z lękiem i stresem.

 

5. SPRÓBUJ CZEGOŚ NOWEGO

Trudno mówić o czymś nowym skoro musimy być od dłuższego czasu w domu. Na szczęście internet daje nam morze możliwości w formie online. Nauka nowego języka obcego, gry na instrumencie, poznanie nieznanego nam tańca, doskonalenie zdolności kulinarnych, nauka programowania, modelowania, malowania a może szydełkowanie? Znajdziemy hobby, o którym zawsze marzyliśmy a nigdy nie było na to czasu. Wykorzystajmy daną nam chwilę i zainwestujmy w nowe zainteresowania

 

6. POCZUCIE KONTROLI

Ten punkt może budzić kontrowersje. Trudno mówić o poczuciu kontroli skoro właśnie ją straciliśmy. Nie mamy wpływu na rozwój epidemii ani na jej konsekwencje. Naturalne jest to, że budzą się w nas trudne emocje lęku, strachu, niepewności. Warto jednak przyjrzeć się bliżej naszemu życiu i dostrzec drobne obszary w których właśnie MY mamy kontrolę. To co zjem na obiad, to co zrobię w danym dniu, to jak się ubiorę, to z kim porozmawiam. Nagle okazuje się, że obszarów na które mamy wpływ jest całkiem sporo. Uświadomienie sobie, że JA również mam wpływ na swoje życie jest bardzo kojące i pomaga przetrwać w trudnych chwilach.

 

Okres pandemii jest wyjątkowym czasem. Jest ciężko każdemu. Jedni radzą sobie lepiej, inni gorzej. Pomimo wielu trudności postarajmy dostrzec pozytywy i spróbujmy zastosować 6 punktów, które poprawią nasze funkcjonowanie. W okresach wzmożonego napięcia szczególnie ważne są wspierające relacje i świadomość poczucia kontroli – zawalczmy o to. Niech będzie to dobry czas, abyśmy za rok mogli powiedzieć „było ciężko, ale poradziłem sobie!”.

COVID-19psychiatria

koronawirus (COVID-19)

Komentarze są wyłączone.